لارستان در سال 1271


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 1 مهر 1391
بازدید : 1987
نویسنده : لارستان بزرگ

لارستان در سال 1271

... پس نواب والا و تمامت سپاه از داراب حركت فرموده وارد شهر لار گرديد و كربلايي عليرضاي گراشي كه حكومت لارستان را داشت، پذيرايي لايق نمودو نواب والا مدتي توقف فرمود و به ارسال رسل و رسايل براي شيخ سيف مسقطي و شيخ عبد الرحمن قشمي پرداخت.

و چون هيچ فايده نديد مصمم يورش گرديد. پس نصرا... خان سرتيپ پسر غفران ماب ميرزا نبي خان، امير ديوانخانه عدليه، حاكم سابق فارس را با فوج گلپايگان و يك ارابه توپ و قورخانه، در خدمت شاهزاده نواب ابوالقاسم ولد ارجمند خود، روانه بندر عباس فرمود.

و عباس خان شيرازي مشهور به همداني پسر خالوي نواب مويد الدوله، كه مردي كافي بود بر انها بگماشت و بعد از دو روز ديگر لطف علي خان سرتيپ ولد محمد علي خان ايلخاني قشقايي را با فوج سرباز قشقايي با يك ارابه توپ در عقب نصر ا... خان روانه داشت.

و چون فوج سرباز گلپايگاني، در نيمه شبي تاريك در نيم فرسخي بندر عباس رسيدند، بر سر كوچ منزلي براي نزول خود مي جستند. ناگاه لشكر اعراب مسقطي تفنگ هاي خود را به جانب سربازان گشودند و چند نفر را بكشتند.

و سربازها با ان كه شيخ فرسخ راه را پيموده بودند، باز مردانگي كرده تا غروب افتاب جنگ نمودند و چهارده لشكر اعراب را گرفتند و جمعي را كشتند.

و چون شب در امد تمامت فوج سرباز و سركردگان شرط محارست را بجا اورده، بتدريج حركت به جانب بندر مي نمودند و چون صبح ظاهر گرديد و خود را در كنار خندق بندر عباس بديدنددر همانجا سنگر بسته نشستند

و خبر ان واقعه را در مدت دو شبانه روز به شهر لار كه سي فرسخ مسافت است رسانيدند.

روز هفتم ... تمامت سپاه ظفر خان اتفاق بر تسخير كرده شيپور و طبل را بفراختند و چون هوا رو به گرمي نهاد و ان نواحي منتظم گرديد، نواب والا حكومت بندر عباس را به عباس خان، خالو زاده خود بداد

و دويست نفر سرباز و هزار تفنگچي لاري و دو ارابه توپ و قورخانه در بندر عباس گذاشته، در شانزدهم ماه شعبان اين سال عود به شيراز فرمود.




:: موضوعات مرتبط: تقويم لارستان بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: تقویم لارستان کهن , لارستان در سال 1271 , کربلایی علیرضای گراشی حاکم لارستان , نصرالله خان سرتیپ , عباس خان شیرازی , تفنگچیان لاری , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com